balanc_trapezi_1_0

Aquest diumenge es tanca la 20ª edició de Trapezi, Fira de Circ de Catalunya. L’edició ha celebrat les dues dècades d’un certamen que ja ha esdevingut una cita ineludible pel sector i que és un punt de referència del circ a Europa. Cada any, aquesta fira organitzada per l’Ajuntament de Reus i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, permet prendre el pols del circ del nostre país, que no deixa de sorprendre i que gaudeix d’una molt bona salut. La regidora de Cultura, Montserrat Caelles, el director dels serveis territorials de Cultura de la Generalitat, Jordi Agràs, i el director artístic de Trapezi, Jordi Gaspar, han fet aquest diumenge un balanç positiu de la 20ª edició de Trapezi.

La regidora de Cultura, Montserrat Caelles, ha explicat que «Trapezi deixa sensacions molt positives, s’ha de veure i s’ha de viure: ha estat una edició molt especial, la dels 20 anys, en la qual s’ha aprofundit en l’experimentació vers les arts del circ i amb una atenció particular per les malabars.» La regidora ha afegit que des de Reus es vol «continuar creixent com a ciutat de referència del circ, aportant riquesa a la cultura del país. A Reus, Capital de la Cultura Catalana, 2017, Trapezi ha de jugar un paper molt important, perquè el circ és marca de ciutat.»

Per la seva part, Jordi Agràs ha recordat que «Trapezi és un dels 5 mercats estratègics i des de la Generalitat de Catalunya pensem que compleix els objectius marcats: 108 professionals acreditats, amb un ressò mediàtic i compromís del sector clars i consolidats.» El representant territorial de Cultura ha comentat que «Trapezi posa el llistó alt, i les companyies presenten el millor que tenen de la millor manera possible. Els artistes acudeixen amb les seves propostes més singulars i potents. I això també és feina de la direcció artística, que aposta per espectacles d’una gran qualitat.»

El director artístic de Trapezi, Jordi Gaspar, considera que «la secció professional, Dona’m una pista, es consolida com a model de trobada, i vol donar una pista d’allò que estan preparant les companyies per l’any vinent per als programadors. Valorem molt positivament el pas endavant de poder oferir Residències com a festival i establir col·laboracions amb entitats consolidades com Ca l’Estruch, Alcover o la Central del Circ. Això demostra que la ciutat fa una aposta pel circ i esdevé plataforma de presentació de projectes.»

31 companyies

Donant el tret de sortida a aquesta edició tant especial, l’elefant, símbol indiscutible de la fira, va bufar les espelmes el dijous a la nit al final d’un cabaret de gran format. A partir de la inauguració, 31 companyies han convertit Reus en una gran pista de circ i, en un total de 14 espais, han ofert una setantena d’actuacions d’aproximadament 20 disciplines, entre elles verticals, manipulació d’objectes, acrobàcia, contorsió, suspensió capil·lar, malabars amb pilotes normals i de rebot i roda Cyr.

Els protagonistes del Trapezi, com sempre, han estat els espectacles de carrer, que conformen un 80% de la programació. Carrers i places de Reus han reunit milers de persones que s’han aplegat a veure les propostes dels artistes a l’aire lliure tot i la previsió inicial de pluja. Espectacles de gran format com per exemple Vincles, dels mallorquins Circ Bové o …Sodade… de Cirque Rouage han tingut un èxit indiscutible, però també han tingut una gran acollida espectacles més íntims com per exemple Amigoo, de Mumusic Circus, on la poesia i la complicitat han acompanya a tots els espectadors, o formats més populars com Yee –Haw! De La Banda de Otro, un crit d’entusiasme que ha traslladat al públic de la Fira al vell Oest, o El Gran Dimitri de Cirkusz Rupt, un espectacle de clown que ha fet riure a petits i grans. A més, en aquesta edició tampoc hi ha faltat el Cabaret, que s’ha pogut veure cada nit a la Plaça Anton Borrell del Parc Sant Jordi presentant enguany per l’actor Miquel Ripeu, on hi han passat les contorsions de la Julie Bergez, el duo de trapezis de la Fem Fatal, la corda volant i roda cyr d’Atempo Circ, els equilibris acrobàtics de Colectivo Circo 9.8, els malabars i el beatbox de Jordi Kerol, les pilotes de rebot de Fernando Pose i la suspensió capil·lar, la dansa i els equilibris d’Animal Religion.

Els espectacles de sala han tingut també una molt bona afluència de públic en totes les seves funcions. Han estat molt aplaudides i pràcticament plenes els passis de la Companyia de Circ “eia”, amb la seva proposta inTarsi, i l’arriscada proposta d’Animal Religion, Sapiens Zoo. CorroC, de la Cia Escarlata Circus, formada per Bet Miralta i Jordi Aspa, els primers directors artístics de Trapezi, ha tingut un èxit indiscutible i ha exhaurit entrades en totes les seves funcions. La bona acollida dels espectacles de sala ha fet que diumenge al migdia s’haguessin venut 2.315 entrades i repartit 992 invitacions a professionals.

Trapezi, mercat del circ

Divendres i dissabte 108 professionals del circ s’han reunit a Reus. Trapezi ha mantingut una xifra similar a la de l’any passat i manté l’interès en la seva vessant de mercat. D’aquests professionals, 53 són programadors (un 26% internacionals) de 47 entitats diferents, mentre la resta són distribuïdors, companyies, institucions i agents culturals de fins a 36 entitats diferents. Amb La Pista, l’espai de professionals, la fira s’ha convertit en un lloc de connexió entre creadors, públic, programadors culturals i professionals del circ, generant complicitats que ajudin a augmentar la presència del circ en les programacions i esdeveniments culturals a nivell local i internacional. En aquesta 20a edició, la Fira continua explotant el seu potencial com a mercat estratègic de les arts del circ a Catalunya. A més a més, s’han acreditat per cobrir la fira 51 periodistes de 31 mitjans diferents.

Dins de les activitats programades a l’espai de professionals de la Fira, tres companyies han presentat els projectes en què estan treballant: Atempo Circ que ha fet residència a la Central del Circ i ha mostrat l’espectacle Pulso, Joan Català que ha estat treballant a El Convent de les Arts d’Alcover juntament amb Roser Tutusaus i han presentat Menar i Jordi Kerol que s’ha estat a la fàbrica de creació de l’Estruch de Sabadell i ha presentat Extravangaza. Les tres companyies, a l’espai Dona’m una Pista, han ofert una actuació del seu procés de creació als professionals assistents, amb l’objectiu d’avançar a programadors algunes de les creacions més interessants que estan tenint lloc a casa nostra, posant el projecte a prova davant un públic entès i trobant la complicitat d’altres professionals. A més, Trapezi ha continuat amb la seva aposta de donar suport a la creació del nostre país programant dues residències, les de Català i Kerol, que han estat treballant els seus darrers espectacles en el marc de la Fira.

Així, el Trapezi es vol implicar directament en la creació i amb el treball dels artistes punters tant del nostre país com internacionals. Ho fa no només a través de les residències, sinó també programant aquelles companyies que l’any passat estaven dins d’aquesta mostra professional. Enguany, dins de la programació oficial s’ha vist la Companyia de Circ ‘eia’, que l’any passat va fer un procés de creació durant la fira i que ha desembocat en inTarsi. De la mateixa manera, la luso-catalana Dulce Duca ha proposat a l’IES Baix Camp el seu espectacle de malabars Um belo dia després de fer una presentació l’any passat dins del marc professional de Trapezi.

Al mateix temps, la Fira aposta per la formació a través d’El Covador, l’única trobada entre escoles professionals del circ a l’Estat, on alumnes de l’escola Carampa de Madrid i alumnes de l’escola Rogelio Rivel de Barcelona han pogut mostrar els números en què estan treballant. D’aquesta manera, donant suport a la creació i la formació, Trapezi ha celebrat 20 anys de trajectòria dedicant una clara mirada cap al futur.

Canvis i incidències

La Compañía Nueveuno va ser baixa de darrera hora en la programació a causa de la lesió d’un dels seus artistes. Al seu lloc, a la Plaça Evarist Fàbregas, hi ha actuat la companyia Psirc amb el seu espectacle Acrometria. Per altra banda, dimecres es va cancel·lar un passi escolar de Mumusic Circus a La Palma per culpa de la pluja, però tots els alumnes van poder recuperar la funció assistint a una sessió celebrada l’endemà, dijous.

La cloenda

Aquesta tarda a les 20:30h, el darrer espectacle d’aquesta 20ª edició serà …Sodade…, de la companyia francesa Cirque Rouage, una proposta de gran format molt suggerent en què funambulisme, trapezi i equilibris s’embolcallen de música en directe i que es va poder veure ahir al vespre per primera vegada a la Plaça del Mercadal i que es podrà veure avui com a espectacle de cloenda.